پکیج تزریق مواد شیمیایی

پکیج های تزریق مواد شیمیایی جهت تزریق مواد شیمیایی محلول با دقت بالا به خطوط لوله یا مخازن در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع فرایندی به کار می رود. تزریق ماده شیمیایی در فشار و دبی مشخص بر حسب نیازمندیهای فرایندی انجام می شود.

پكيج‌هاي تزريق مواد شيميايی جهت مصارف گوناگون از ۰٫۱ لیتر بر ساعت تا ۱۸۰ مترمکعب بر ساعت و تا فشار ۳۵۰۰ بار محلولهای شیمیایی را به داخل خط لوله ها، مخازن تحت فشار یا راکتورهای شیمیایی تزریق می کنند. این پكيجها براساس نياز مشتري، فشار و دبي مشخص، طراحي و مطابق با استانداردهاي بين المللي (ASME ,API ,ATEX,… ) در ارتباط تنگاتنگ با سازندگان معتبر و نامي پمپهاي تزريق دنیا ساخته می شوند.

پکیج های تزریق ساخت چگالش برای کاربری در بخش ساحل(onshore) و فراساحل(offshore) در سکوهای نفتی طراحی و ساخته می شوند.

پکیج تزریق مواد شیمیایی

پکیجهای تزریق مواد شیمیایی به طور معمول برای تزریق مواد شیمیایی زیر در صنایع مختلف به کار می روند:

  • مواد شیمیایی ضدخوردگی(Corrosion inhibitor)
  • دمولسیفایر(Demulsifier)
  • حذف کننده اکسیژن محلول(Oxygen scavenger)
  • بایوساید(Biocide)
  • اسید(Acid)
  • محلول ضد فوم(Anti foaming agent)
  • مواد منعقد کننده(Coagulant & Flocculant)
  • انواع محلول کلر(Chlorine solution)
  • متانول(Methanol)
  • اتانول(Ethanol)
  • گلایکول(Glycol)
  • کاستیک(Caustic)

مهمترین بخش پکیجهای تزریق مواد شیمیایی دوزینگ پمپ یا پمپ تزریق(metering pump) است. انتخاب نوع پمپ، متریال اجزای پمپ و استاندارد ساخت پمپ در طول عمر تجهیز و میزان سازگاری آن با فرایند مورد استفاده بسیار حایز اهمیت است.

پکیج تزریق مواد شیمیایی, دوزینگ پمپ

پمپهای تزریق مواد شیمیایی(Metering Pumps)

پمپهای تزریق اغلب پمپهای رفت و برگشتی کوچکی هستند که در چهار نوع مختلف و با نیرو محرکه های متفاوتی توسط تولید کنندگان در سرتاسر دنیا تولید می شوند:

  •  پمپ تزریق دیافراگمی مکانیکی(mechanically deflected diaphragm)
  • پمپ تزریق دیافراگمی هیدرولیک(hydraulically deflected diaphragm)
  • پمپ تزریق پلانجری(Plunger metering pumps)
  • پمپ تزریق تیوبی یا لوله ای(Peristaltic pumps)

هر یک از پمپهای فوق برای کاربردهای متفاوت طراحی و ساخته می شوند. به عنوان مثال پمپهای تیوبی برای کار در فشارهای پایین و پمپهای پلانجری برای تزریق مواد شیمیایی در فشارهای بالا کاربرد دارند. نیروی محرکه پمپ نیز با توجه به شرایط کارکرد امکان تغییر دارد. پمپهای تزریق با سه نیرو محرکه مختلف سلنویید، موتور الکتریکی و بادی تولید می شوند. پمپهای دیافراگمی که از پرکاربردترین پمپهای تزریق در صنعت به شمار می روند، در دو نوع مکانیکی و هیدرولیکی طراحی و ساخته می شوند. در طراحی مکانیکی، دیافراگم پمپ که وظیفه مکش و پمپاژ سیال را به عهده دارد، توسط نیروی مکانیکی و به صورت پالسی حرکت رفت و برگشتی انجام می دهد. در پمپهای هیدرولیکی نیز روغن حرکت رفت و برگشتی پیستون را به دیافراگم منتقل می کند.

اغلب پمپهای تزریق مجهز به پیچ تنظیم استروک(Stroke) برای تنظیم دبی خروجی پمپ هستند. کاهش یا افزایش استروک های پمپ در واحد زمان، افزایش یا کاهش تعداد رفت و برگشتهای دیافراگم را به دنبال دارد که منجر به افزایش یا کاهش دبی خروجی از پمپ می شود.

پکیج تزریق دمولسیفار

دمولسیفایرها برای شکستن امولسیون و جداسازی سریعتر و با راندمان بالاتر مواد امولسیون به کار می روند. امولسیفایرها در صنایع بالادستی نفت و گاز برای جداسازی روغن از آب شور همراه نفت خام کاربرد زیادی دارند. انواع مختلف دمولسیفایرها در جداسازی روغن از آب شور در تصفیه سرچاهی کاربرد دارند. امولسیفایرهای آمینی، پلیمری، اسیدی و … از انواع مختلف امولسیفایرهای مورد استفاده برای شکستن امولسیون روغن در آب شور همراه نفت هستند. پکیج تزریق دمولسفایر، ماده شیمیایی مورد نیاز را با دبی مشخص و در فشار تعیین شده به محلول خام اولیه تزریق می کند.

پکیج تزریق اسید و باز

تنظیم PH یکی از نیازمندیهای اصلی در فرایندهای شیمیایی است. تزریق اسید و باز متداولترین روش برای تنظیم PH سیالات فرایندی است. اسید سولفوریک و کاستیک نیز از پرکاربردترین اسیدها و بازهایی هستند که در صنایع مختلف برای تنظیم PH مورد استفاده قرار می گیرند. به طور معمول تزریق اسید یا باز تا رسیدن PH سیال فرایندی تا PH مورد نظر(Set point) انجام می شود. کنترل دقیق PH از طریق ارسال بازخورد اندازه گیری PH بعد از تزریق اسید یا باز به سیستم کنترل انجام می شود. پکیج های تزریق مواد شیمیایی wellpars با قابلیت تغییر دور موتور، امکان تزریق هوشمند مواد شیمیایی را برای دستیابی به نیازمندیهای فرایندی با دقت بالا فراهم می کند.

پکیج تزریق کلر

محلول کلر یکی از مواد شیمیایی پر مصرف در گندزدایی در صنایع مختلف خصوصاً در صنعت تصفیه آب و فاضلاب است. محلول کلر به دو فرم سدیم هیپوکلریت و کلسیم هیپوکلریت تهیه و تزریق می شود. برای تزریق محلول کلر در فرم کلسیم هیپوکلریت، ابتدا پودر جامد کلسیم هیپوکلریت در مخزن آماده سازی مجهر به میکسر، به محلول کلر با غلظت مشخص تبدیل می شود و سپس به مخزن تزریق هدایت می شود. با توجه به خوردندگی بالای کلر، کلیه سطوح در تماس با کلر از متریالهای غیر فلزی مقاوم در برابر کلر انتخاب و ساخته می شوند.

پکیج تزریق مواد منعقد کننده

مواد شیمیای منعقد کننده در فرایندهای جداسازی کاربرد دارند. این مواد برای لخته سازی ذرات نامحلول با اندازه کوچک و جداسازی سریعتر آنها به کار می روند. کنترل دقیق غلظت ماده منعقد کننده در راندمان لخته سازی بسیار موثر است. پکیج های تزریق مواد منعقد کننده جامد مجهز به مخزن آماده سازی و میکسر برای اختلاط و محلول سازی می باشند. معمولا فرایند انعقاد و لخته سازی به صورت متوالی پس از تزریق مواد منعقد کننده و لخته ساز در تانکهای مجزا انجام می شوند. زمان ماند عملیات انعقاد پایین و زمان ماند عملیات لخته سازی بالا است.

پکیج تزریق مواد شیمیایی, دوزینگ پمپ

دوزینگ پمپ تزریق مواد شیمیایی برند
دوزینگ پمپ تزریق مواد شیمیایی برند

پكيجهاي تزریق ساخته شده توسط فروشگاه دوزینگ پمپ قابلیت تجهیز به ابزار دقيق اندازه گيري شدت جريان(Flow meter)، سطح(Level indicator) و فشار(pressure transmitter) جهت نمايش محلي و يا انتقال اطلاعات به سيستم كنترل با امکان نصب در خشكي، دريا و سازه هاي شناور را دارند. این پکیج ها به صورت كاملاً يكپارچه به روی شاسی فلزی و مجهز به تمامي ملزومات شامل مخازن، پمپها، لوله كشي، شيرآلات، اتصالات، ابزار دقيق و بخش های الكتريكال مي باشند. تمامی پمپهای تزریق مجهز به شیر اطمینان(Pressure relief valve) جهت محافظت از دیافراگم در شرایط افزایش پیش بینی نشده فشار، کالیبراسیون پات جهت کالیبره کردن پمپ تزریق و شیر یکطرفه تزریق(pressure loading valve) هستند. ساير متعلقات مانند نردبان، مسيرهاي دسترسي جهت تعميرات و نگهداري پكيج و روشنايي نيز بر اساس نياز و درخواست مشتري قابل تأمين مي باشد.