قدیمی ترین دوزینگ پمپ

قدیمی ترین دوزینگ پمپ, دوزینگ پمپ

 

قدیمی ترین دوزینگ پمپ چیست؟

پمپ دوز یک پمپ کوچک و جابجایی مثبت است. این برای پمپ کردن سرعت جریان بسیار دقیق یک ماده شیمیایی یا ماده به جریان آب، بخار یا گاز طراحی شده است. یک پمپ دوز این دبی دقیق ماده شیمیایی یا محصول دیگر را با روش‌های مختلف ارائه می‌کند، اما عموماً شامل کشیدن مقدار اندازه‌گیری شده به داخل یک محفظه و سپس تزریق این حجم از ماده شیمیایی به لوله یا مخزن مورد نظر است. پمپ های دوز در کاربردهای مختلفی از کشاورزی، صنعت، تولید تا پزشکی استفاده می شود.

پمپ دوز معمولاً بسیار کوچک است و توسط یک موتور الکتریکی کوچک یا محرک هوا تغذیه می شود. آنها یا توسط یک سیستم کنترل خارجی یا معمولاً یک کنترلر پمپ داخلی کنترل می شوند که می تواند سرعت جریان، عملکرد روشن/خاموش و همچنین مواردی مانند آلارم و هشدار برای خشک شدن، گاز زدایی و سطوح پایین محصول را تغییر دهد.

قدیمی ترین دوزینگ پمپ چگونه کار می کنند؟

نمودار فرآیند پمپ دوز بسته به برند و مدل، پمپ دوز به روش‌های مختلف کار می‌کند. تمام این روش ها شامل گرفتن مقدار اندازه گیری شده از یک ماده شیمیایی و سپس تزریق آن محصول به لوله یا ظرف مشابه است. چند بخش عمده در راه اندازی پمپ دوز وجود دارد:

مخزن یا ظرف مواد شیمیایی محصولی که دوز می شود،
دریچه پا. این یک شیر یک طرفه است که به یک خط مکش متصل می شود. داخل درام محصول قرار می‌گیرد و به پمپ اجازه می‌دهد تا آماده باقی بماند. روی آن باید وزنه ای داشته باشد تا در ته درام محصول باقی بماند و گاهی اوقات یک سوئیچ شناور به آن وصل می شود تا در صورت تمام شدن محصول، پمپ ها هشدار فعال کنند.
خود پمپ این می تواند در اندازه و مواد متفاوت باشد، اما به طور کلی انواع پلاستیک مقاوم در برابر مواد شیمیایی (PVC، PE یا مشابه)، لاستیک یا فولاد ضد زنگ است. دارای یک خط مکش متصل به ورودی و خط دوز متصل به مکش است. مکانیک پمپ می تواند متفاوت باشد (به زیر مراجعه کنید).
خط دوز معمولاً یک لوله PVC یا PE نسبتاً سفت و یا یک شلنگ تقویت شده است. گاهی اوقات در بخار، آب داغ یا برنامه های کاربردی با فشار فوق العاده بالا، خط می تواند از فولاد ضد زنگ باشد. این می تواند دارای انواع مختلفی از خونریزی، کاهش فشار، دریچه های آزاد کننده هوا باشد، اما به طور کلی فقط یک خط است.
انژکتور. در نقطه ای که محصول به محصول تزریق می شود، یک نقطه تزریق وجود دارد. این یک شیر یک طرفه است به طوری که وقتی پمپ دوز مقداری از محصول را به داخل خط فشار می دهد می تواند بر فشار در لوله تحویل غلبه کند و محصول را به جریان خارج کند. هنگامی که یک شات از محصول آزاد می شود یا پمپ متوقف می شود، شیر یک طرفه مایع موجود در خط تحویل را از بالا رفتن از خط دوز و آسیب رساندن به پمپ باز می دارد. انژکتور همچنین دارای یک دهانه است تا محصول به جای دیواره جانبی به وسط جریان تحویل داده شود. با گذشت زمان برخی از محصولات به خصوص اسیدها و اکسید کننده ها مانند کلر یا پراکسید اگر درست در لبه جریان آزاد شوند، می توانند دیواره های لوله را خورده کنند. رها کردن محصول در وسط جریان همچنین یک گرداب ایجاد می کند که به محصول اجازه می دهد به درستی مخلوط شود که برای اطمینان از انجام واکنش مناسب مفید است.
سیستم کنترل. گاهی اوقات یک سیستم کنترل برای اطمینان از دقیق بودن پمپ دوز و روشن و خاموش شدن آن در زمان های خاص نصب می شود. این می تواند به سادگی یک تایمر یا سوئیچ جریان مستقیم به یک سیستم کنترل مرکزی کامل SCADA یا مشابه با سنسورهایی برای pH، کلر و کنترل نرخ مشابه و متغیر برای افزایش و کاهش سطح در حال دوز باشد. همچنین ممکن است در یک سیستم عملیاتی پیچیده تر ادغام شود.

یک نیزه مکش و دریچه پایی برای قدیمی ترین دوزینگ پمپ

۴ نوع پمپ دوز مختلف وجود دارد که از نظر عملکرد و مکانیسم پمپاژ متفاوت هستند و برای کاربردها، فشارها و مواد شیمیایی مختلف مناسب هستند. آن ها هستند:

تزریق ثابت از نوع دیافراگم. جایی که یک محفظه پمپ وجود دارد که توسط پیستون و دیافراگم و دریچه های ورودی و خروجی پر و خالی می شود. هنگامی که محفظه با کشیدن پیستون پر می شود، سپس بسته به مقدار دوز شده (به طور کلی درصد حداکثر سرعت جریان)، حجم دوز شده با سرعت معینی به بیرون تزریق می شود. این پمپ ها بسیار دقیق هستند و نرخ جریان تقریبا ثابت محصول را به طور کلی در محدوده ۶-۲۵۰ لیتر در ساعت ارائه می دهند. با کنترل صحیح، آنها همچنین می توانند نرخ دوز متغیر را ارائه دهند. نمونه ای از این محدوده DDE و DDA Grundfos است.
تزریق پالس نوع دیافراگم. اینجاست که مکانیزم دیافراگمی دوباره وجود دارد اما به جای سرعت جریان آهسته و ثابت، پمپ توسط یک سیم پیچ برقی کنترل می شود. این سیم پیچ ماده شیمیایی را در پالس ها با فاصله زمانی بین پالس ها وارد می کند و کنترل سرعت جریان را فراهم می کند. این باعث می شود که این نوع پمپ دقت بسیار کمتری داشته باشد زیرا محصول به صورت پالس با یک t تحویل داده می شود

فاصله زمانی بین تزریق آنها به طور کلی از نظر مکانیکی و الکتریکی بسیار ساده هستند و همچنین بسیار ارزان هستند.

با توجه به این که شما آنچه را که برای آن هزینه می کنید دریافت می کنید و آنها فقط می توانند نزدیک به ۱۰۰٪ وظیفه پمپ را به درستی تحویل دهند یا اگر آب تصفیه شده به یک مخزن یا مشابه پمپ شود و سپس به درستی مخلوط شود. این روزها با قیمت بسیار پایین تر پمپ های دوز مناسب “ثابت”، این نوع فناوری قدیمی شده است.
پمپ های نوع لوب. این نوع پمپ ها حجم مشخصی را از طریق مجموعه ای از پروانه های چرخ دنده مشبک اجازه می دهد. حجم بین این پروانه‌ها احتمالاً به اندازه پمپ‌های دیافراگمی مناسب نیست و همچنین دارای سطح سایشی هستند، بنابراین فقط زمانی مناسب هستند که محصول دارای ویسکوزیته بالا و خود روان‌کاری باشد، بنابراین سایش به حداقل می‌رسد. همچنین تنظیم دقیق آنها برای دبی کمتر دشوار است.
پمپ های پریستالتیک پمپ های پریستالتیک یا لوبی روشی تخصصی و بسیار دقیق برای دوز هستند. این مکانیسم با داشتن یک لوله انعطاف پذیر کار می کند که محصول باید از آن عبور کند. این لوله به صورت نیم دایره ای خم می شود و یک غلتک کوچک روی یک بازوی مکانیکی بر روی قسمت بیرونی لوله حرکت می کند. این عمل “بخشی” از محصول را در لوله می گیرد و آن را در امتداد و به داخل لوله دوز و جریان اصلی فشار می دهد. این پمپ ها به طور گسترده ای در صنعت پزشکی استفاده می شوند زیرا به راحتی استریل می شوند و مکانیسم پمپ می تواند به سرعت تغییر کند و از آن آلوده یا آسیب دیده باشد. نقطه ضعف این واحدها این است که به سرعت فرسوده می شوند و از آنجایی که از یک لوله لاستیکی انعطاف پذیر برای عملکرد پمپ استفاده می کنند، نمی توانند پمپاژ به جریان فشار بالا را تحمل کنند زیرا فقط برای فشار ترکیدگی لوله انعطاف پذیر مناسب هستند.

یک پمپ پریستالتیک

هنگامی که یک پمپ دوز آماده می شود، به این معنی است که تمام هوا از خطوط تا انژکتور خارج می شود، سپس برای میزان دوز مورد نیاز خود تنظیم می شود یا از سیگنال ورودی خود کار می کند. اگر از یک سیگنال ورودی کار می کند، ممکن است لازم باشد برای دوز کالیبره شود و دوز آن مطابق با اندازه گیری تغییر کند. پس از کارکرد، پمپ با سرعت جریان مورد نیاز خود کار می کند تا زمانی که یک سیگنال توقف عمل یا موارد مشابه را متوقف کند.

اگر مشکلی در سطح محصول یا موارد مشابه وجود داشته باشد، گاهی اوقات یک زنگ هشدار فعال می شود تا به اپراتور هشدار دهد، اگر محصول تمام شود، ممکن است سیستم نیز خاموش شود یا زنگ هشدار بالاتری ارائه دهد تا آب یا مایع تصفیه نشده باعث ایجاد مشکل در جریان بیشتر نشود.

به عنوان یک عملکرد، یک پمپ دوز به گونه ای طراحی شده است که قابل اعتماد باشد، بنابراین هنگامی که به درستی راه اندازی شد، باید از خودش مراقبت کند و به مقدار زیادی ورودی نیاز نداشته باشد.

از قدیمی ترین دوزینگ پمپ برای چه استفاده می کنید؟

پمپ های دوز کاربردهای گسترده ای در صنایع مختلف دارند. این شامل تصفیه آب، کشاورزی، صنعتی، تولیدی، پزشکی، فرآوری مواد غذایی و معدن است. به طور کلی پمپ های دوز برای تزریق یک محصول به یک جریان آب یا مایع برای ایجاد یک واکنش شیمیایی یا فیزیکی تنظیم می شوند. این ممکن است به سادگی اضافه کردن یک اسید یا ماده شیمیایی سوزاننده به آب برای رسیدن PH به محدوده دلخواه یا اضافه کردن کلر برای از بین بردن باکتری ها باشد. همچنین ممکن است برای سایر محصولات مانند لخته‌سازها برای ایجاد ته‌نشینی جامد از مایع یا تغییر خواص آن استفاده شود.

همچنین ممکن است از دوز برای دوز کردن مواد شیمیایی در جریان تولید محصولات استفاده شود. این را می توان برای مواردی مانند تولید مانند گرفتن یک قوام منظم برای یک چسب یا افزودنی در ساخت تخته فیبر برای اطمینان از کیفیت ثابت آب نمک برای تولید گوشت استفاده کرد. پمپ های دوز همچنین می توانند برای کاربردهای فشار بالا و دمای بالا مانند دوز کردن تغذیه دیگ بخار با بازدارنده خوردگی یا رسوب یا کاتالیزور در خوراک ذوب مورد استفاده قرار گیرند.

قدیمی ترین دوزینگ پمپ را چگونه تنظیم می کنید؟

از آنجایی که اجزای یک سیستم دوز بسیار مهم هستند، نحوه تنظیم آنها نیز برای عملکرد خوب آن ضروری است. قدیمی ترین دوزینگ پمپ اولین چیزی که باید اطمینان حاصل کرد این است که همه اجزا هم با محصول در حال دوز و هم با جریان تغذیه سازگار هستند. چیزهایی مانند خورندگی بالا، فشار بالا و دمای بالا به قطعات تخصصی برای آنها نیاز دارند تا چیزها ترک نشوند، ذوب شوند یا خورده نشوند.

هنگامی که همه چیز سازگار است، باید یک مکان خوب برای نقطه دوز انتخاب شود. نکته ای که باید به آن توجه شود این است که باید در محل قرار گیرد تا محصول به خوبی مخلوط شود و روی قسمت های دیگر لوله تأثیر نگذارد، یعنی اگر قبل از شیر یا کنتور آب قرار گیرد، ممکن است این قطعات زودرس خورده شوند و به درستی خوانده نشوند یا ساختاری داشته باشند. -بالا بودن رسوب یا لجن.

پس از انتخاب نقطه دوز، پمپ باید به درستی قرار گیرد. این باید در کنار برق یا هوای فشرده قرار گیرد تا کار کند، معمولاً در کنار یا زیر نقطه دوز برای جلوگیری از سیفون شدن و محافظت از آسیب آب، گرد و غبار، خورشید یا گرما. اگرچه یک پمپ دوز می تواند محصولات بسیار خورنده و غیره را تحمل کند، اما معمولاً در برابر آب و هوا مقاوم نیست و بدنه آنها دارای رتبه IP نسبتاً پایینی است، بنابراین گاهی اوقات برای به حداکثر رساندن عمر کاری نیاز به محافظت در یک کابینت یا محفظه دارند.

فاکتور دیگری که باید در نظر گرفته شود ظرف محصول است. این بستگی به خود محصول دارد، چقدر است

دوز می شود و چه مقدار باید در پمپ ذخیره شود. اگر دسترسی به پمپ سخت است یا قرار است برای مدت طولانی باقی بماند، مقدار زیادی محصول باید ذخیره شود. این ممکن است با یک مخزن فله یا یک کانتینر IBC تا زمانی که تجهیزات بالابر یا جابجایی مایعات حجیم در محل وجود داشته باشد امکان پذیر است. در غیر این صورت ممکن است فاصله سرویس کوتاهتر باشد و ظرف کوچکتر اما قابل حمل تر باشد. روش دیگری که باید در نظر گرفت، به خصوص اگر محصول ماندگاری محدودی داشته باشد، در صورت داشتن آرایش در محل. یعنی وارد کردن ماده شیمیایی یا ماده اولیه به صورت جامد و سپس تبدیل آن به محلول ثابت با آب و دوز کردن آن. هزینه های سرمایه زیادی برای تجهیزات برای این روش وجود دارد، اما برای موقعیت های توان عملیاتی بالا و اگر صرفه جویی در هزینه وجود داشته باشد، می توان آن را توجیه کرد. نمونه ای از این تولید پلیمری برای تصفیه آب یا تولید نمک به هیپوکلریت است.

از آنجایی که برخی از مواد شیمیایی نسبتاً خطرناک در فرآیند دوز مورد استفاده قرار می گیرند، یکی دیگر از عوامل مهم ایمنی برای اپراتورها، کاربران نهایی و محیط اطراف است. مهمترین چیزی که برای این مورد باید به آن توجه کرد MSDS محصول است. این باید برای کمک به مشاهده سازگاری با اجزا مشورت می شد. با اطلاعات MSDS و داده های سازنده، باید بتوانید تعیین کنید:

قدیمی ترین دوزینگ پمپ, دوزینگ پمپ

ماهیت خورنده محصولات و سمیت.

PPE مورد نیاز برای اپراتورها و محیط اطراف.
اگر برای جلوگیری از ریزش یا سایر حوادث به حداقل ممکن نیاز دارید.
اگر سیستم های کنترل نیاز به تخصصی شدن دارند تا اطمینان حاصل شود که مصرف کم یا بیش از حد در صورتی که برای عملکرد حیاتی است به حداقل برسد.
اگر همه اینها در نظر گرفته شود، سیستم باید کارآمد و ایمن باشد. قدیمی ترین دوزینگ پمپ یکی از کلیدهای مهم در دوز این است که اگر گوشه ها را برش دهید، همه چیز به درستی کار نمی کند و هزینه، ایمنی و خروجی به خطر می افتد.

در این مقاله درباره سیستم های پمپ دوز، اجزای آنها، نحوه عملکرد پمپ ها و نحوه راه اندازی صحیح آنها صحبت کرده ایم. اگر اطلاعات بیشتری می‌خواهید یا می‌خواهید درباره نصب یا تامین پمپ دوز بحث کنید، لطفاً همین امروز با کارکنان ما تماس بگیرید