چگونه دوز خوراک آنتی اسکالانت را محاسبه کنیم؟

پتانسیلی برای رسوب ترکیبات کلسیم، باریم، استرانسیوم، فلوراید و سیلیس در کانالهای کنسانتره یا آب نمک غشاهای اسمز معکوس وجود دارد. بارش زمانی اتفاق می افتد که از حد حلالیت این نمک های مختلف و سیلیس فراتر رود.

وبلاگ مرتبط:  نقش سازنده تجهیزات اسمز معکوس (ROEM) در تصفیه آب غشایی چیست؟

چگونه رسوب مقیاس در سیستم اسمز معکوس شما شکل می گیرد

همانطور که آب خالص تحت فشار از غشاء عبور می کند، غلظت نمک در سمت آب نمک غشا افزایش می یابد زیرا حلال (آب خالص) از طریق غشا حمل می شود که به عنوان مانعی برای نمک ها عمل می کند. با افزایش غلظت نمک، نمک های کم محلول شروع به تشکیل ذرات ریز هسته می کنند.

اینها ترکیب می شوند و در نهایت کریستال های نمک نامحلول را تشکیل می دهند. اگر به این بلورها اجازه داده شود بدون کنترل تشکیل شوند، در نهایت رسوبات رسوبی روی سطح غشای اسمز معکوس ایجاد می کنند. رسوب بیش از حد باعث می شود که عنصر غشاء R/O به دلیل افزایش پلاریزاسیون کارایی خود را از دست بدهد یا در موارد شدید، کانال های غشایی را وصل کند.

توقف تشکیلات مقیاس

برای جلوگیری از تشکیل رسوب معدنی، یک پلیمر آلی فرموله شده ویژه (بازدارنده مقیاس) به جریان آب خام تزریق می شود. این پلیمر به پراکندگی مواد معلق موجود در جریان آب خوراک خام، تغییر رشد کریستال (مورفولوژی) مقیاس های معدنی و جداسازی (کلات) میکرو هسته ها برای جلوگیری از رشد کریستال کمک می کند.

دوز مورد نیاز

مقدار بازدارنده رسوب مورد نیاز برای جلوگیری از تشکیل رسوب در غشای R/O با غلظت ترکیبات مختلف در محلول آب نمک (کنسانتره یا رد) تعیین می شود. الزامات برای افزودن بازدارنده مقیاس خاص محل است و به جریان خوراک، تجزیه و تحلیل آب خام و پیش بینی های طراحی کامپیوتری برای غشای R/O خاص مورد استفاده بستگی دارد. به طور معمول، نرخ دوز بازدارنده/پراکنده مقیاس ۲ تا ۵ میلی گرم در لیتر (mg/L) برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن کافی است.

محاسبات دوز

برای محاسبات نمونه، برای انجام صحیح این محاسبات، فرض زیر را خواهیم داشت.

جریان خوراک: ۵۱۰ گرم در دقیقه دوز مشخص: ۲٫۲۱ میلی گرم در لیتر محلول تمیز (ارائه شده توسط تامین کننده مواد شیمیایی) تراکم ضد اسکالانت: ۱۰٫۳ پوند در گالن      ۵۱۰ گال در دقیقه * ۱۴۴۰ دقیقه در روز = ۷۳۴،۴۰۰ گال در روز   ۲٫۲۱ میلی گرم در لیتر (ppm) * 8.345 دقیقه در روز * ۷۳۴،۴۰۰/۱،۰۰۰،۰۰۰ = ۱۳٫۵۴ پوند در روز،   ۱۳٫۵۴ پوند در روز / ۱۰٫۳ پوند در روز / ۱۰٫۳ پوند/گال = ۱٫۳۱ گال در روز در هر قطار    ، ۱٫۳۱ پوند در روز * ۳۷۸۹ میلی‌لیتر/گال = ۴،۶ میلی‌لیتر/گال ۳۷۸۹ میلی‌لیتر /گال = ۴٫۶ میلی‌لیتر در روز  ، ۴٫۶ میلی‌لیتر در روز ۴٫۹۶٫ دقیقه در روز = ۳٫۴۵ میلی لیتر در دقیقه

چگونه دوز خوراک آنتی اسکالانت را محاسبه کنیم؟, دوزینگ پمپ

بنابراین، دوز شما باید در پمپ دوز روی ۳٫۴۵ میلی لیتر در دقیقه برای این مثال خاص تنظیم شود.

تنظیمات پمپ آنتی اسکالانت

پس از رقیق کردن محلول بازدارنده رسوب (در صورت نیاز)، باید میزان پمپاژ خوراک را تنظیم کرد. این کار با تنظیم دکمه‌های طول ضربه و/یا فرکانس ضربه (سرعت) واقع در صفحه پمپ تغذیه مواد شیمیایی انجام می‌شود. باید از یک سیلندر مدرج برای کمک به اپراتور در انجام تنظیمات سکته / فرکانس لازم استفاده شود.
این کار با تنظیم دکمه کنترل ظرفیت (سکته مغزی) واقع بر روی صفحه پمپ تغذیه مواد شیمیایی و سرعت VFD موتور انجام می شود. یک ستون کالیبراسیون برای کمک به اپراتور در انجام تنظیمات لازم برای ضربه / سرعت در دسترس است.

ستون کالیبراسیون را با ۱۰۰ میلی لیتر محلول بازدارنده رسوب پر کنید. شیر مکش پمپ Scale Inhibitor را ببندید و شیر روی ستون کالیبراسیون را باز کنید. منبع تغذیه پمپ اکنون محلول موجود در ستون کالیبراسیون است. نصب ستون به گونه ای است که مکش پمپ شیمیایی از ستون جریان کالیبره شده غرق می شود و پرایمینگ نباید ضروری باشد. با حرکت قطار RO، تغییر حجم ستون کالیبراسیون را در مدت یک دقیقه اندازه گیری کنید. سرعت پمپاژ را با چرخاندن دسته کنترل ظرفیت پمپ در جهت عقربه های ساعت (برای افزایش) یا خلاف جهت عقربه های ساعت (برای کاهش) تنظیم کنید.

کالیبراسیون پمپ بازدارنده رسوب باید هر هفته بررسی شود تا از دوز مناسب محلول بازدارنده رسوب اطمینان حاصل شود. روش بالا برای کالیبراسیون پمپ اولیه است. برای اطلاعات بیشتر در مورد عملکرد و نگهداری پمپ های تغذیه مواد شیمیایی، به دفترچه راهنمای تجهیزات سازنده مراجعه کنید.